У мене є мрія зробити пам'ятник
Помаранчевої Революції. Це має бути велика сфера — око, вкрите
фотографіями облич її учасників, повними віри, свободи, надії, гордості
за свою країну. В центрі я б зробив дзеркало — зіницю, в якому кожен міг
би побачити себе сьогоднішнього. Я впевнений, що мільйони українців
побачать там обличчя Людини, а не безправного гвинтика. Бо маючи досвід
переможного Майдану, у кожної, навіть такої запущено-хворої країни як
наша, є шанс на одужання.
Сьогоднішню Україну найкраще описує цитата з улюбленого фільму «Той самий Мюнхаузен»:
Сьогоднішню Україну найкраще описує цитата з улюбленого фільму «Той самий Мюнхаузен»:
- А разве ночь?
- Ночь.
- И давно?
- С вечера.
Так, виявилось, що у нашого темного минулого ще є майбутнє. Для його повернення треба було не так вже й багато - зрада помаранчевого Месії, війна демократів і зневіра суспільства. Роз'єднання переможного «ми» Майдану на безпомічні «я» політиків і простих людей - головна причина реваншу авторитаризму в Україні.
Але ця стаття не про «хто винен?», а про «що робити?».
Для початку - діагноз. Він не є секретом ні в Україні, ні у світі. Фактом є авторитарна по суті і племінна («трайбалістська», якщо хочете) по формі влада В. Януковича. Обмежені люди з необмеженою нічим владою насаджують в країні культ бандитизму, продажності і хуторянства. Жодних національних ідеалів, ніяких суспільних проектів - пливи за течією і греби під себе. Або мовчи в «крайній хаті». Або їдь світ за очі. Або сідай у тюрму.
З іншого боку, маємо безпорадну, але самозадоволену опозицію, яка, не дивлячись ні на що, живе за принципом «опозиціонер опозиціонеру - друг, товариш і корм». У цьому середовищі вже забули, коли останній раз спілкувалися з виборцями без Шустера. Головне — рейтинг, списки і спонсори.
Обидві сторони політичного театру давно не розраховують на свідому підтримку виборців. Одні роблять ставку на примус і фальсифікації, інші сподіваються, що з двох зол люди оберуть менше.
У 1921 році іспанський філософ Ортега-і-Гассет писав про свою країну, яка йшла до страшних потрясінь фашистської диктатури: «Замість того, щоб періодично обновляти репертуар життєвих ідей, типів існування, заходів, які б могли об'єднати, вселити віру у націю, влади підточували національну єдність, використовуючи силу суспільства майже тільки в особистих цілях.
Як після цього дивуватися, що суспільство задається питанням: а чи варто жити разом? Бо життя — рух вперед, активність, направлена від теперішньої миті в найближче майбутнє...
...Століття змінюють століття, а влади і далі впевнені, що ми живемо виключно, щоб продовжувати і продовжувати їх безтурботне існування. Але так як ця причина дрібна і мізерна, Іспанія руйнується на очах».
Хіба це не про нас? Хіба це не про нашу політичну кориду одноногого матадора опозиції зі сліпим биком влади?
Але головна наша біда — не в бездарних учасниках шоу, а в тому, що обібрані до нитки глядачі покірно ходять на кориду і десятиліттями чекають матадора — месію.
Бажання жити як у заможній і вільній Європі без помітного бажання постійної особистої участі в суспільному житті — ось ключова проблема безхребетної України.
Лідери нації не падають з небес, вони витворюються в результаті спільної боротьби, перемог і поразок. Розділеність сцени і мільоноокого тіла Майдану – вже віщувало провали майбутнього політичного життя після 2005 року і сьогоднішню ніч.
Більшість майданівців не схотіли брати участь у політиці, залишаючи це або зазомбованим адептам вчення про американські валянки, або екзальтованим членам ордену покійної баби Параски. Навіть сьогодні справедливо проклинаючи аморальних політиканів, мало хто готовий особисто вплинути на них в рамках постійних колективних зусиль.
З цього приводу згадується цікавий документ 1918 року «Резолюція селян-махновців Гуляйпольського повіту». Слухали: про змичку міста і села. Постановили: підтримати змичку, просити товаришів робочих прислати в село залізо і керосин. Окремо ухвалили: в місто хлібу не давати.
Пишу про це не для жарту. Азійська модель управління на більшій території України позбавила нас звички об’єднуватися, не дала сформувати структури громадянського суспільства. В Європі королівськими Хартіями і Буллами закріплялися права шляхти та містян, здобувалися привілеї ремісничих цехів та торгових гільдій, плекалися свободи університетів та релігійних громад. З цих колективних структур ведуть свій рід їхні нинішні мільйонні акції по захисту своїх прав. Звідси ж — підконтрольність найнятої влади, яка добре знає, хто в домі господар. Саме постійним громадським контролем і пояснюються зусилля їхніх зовсім не святих політиків по підвищенню стандартів життя, подоланні корупції і гарантуванню демократичних прав.
У нас і еліту, і просто вільних людей століттями вбивали і купляли. А ще – зраджували. У результаті ми поки що здатні лише на одноразові народні волевиявлення. У формі Майдану, наприклад. Після цього безконтрольна влада здатна лише переписувати умови псевдовиборчого лохотрону, а перемогти корупцію може хіба що суїцидом.
Колись Роман Безсмертний мені пояснював, що на виборах є дві моделі: або «вже хай краще ці, ніж нові й голодні», або «хай хто завгодно, аби не ці». Нинішня влада, як і та, в 2004-му, явно йде навпрошки по другому сценарію. Здається, – мрія українського опозиціонера: «згинуть наші воріженьки як роса на сонці». Мовляв, треба лише спокійно чекати, поки правлячий політичний труп розкладеться в максимально комфортних межигірських умовах і доведе народ до нової революції. А потім прийде молодий і освічений лідер, який поведе Україну в повне європейське щастя.
Такі плани – ілюзія. Влада дійсно ударними темпами втрачає підтримку людей. І процес протистояння Януковича з Україною набув уже незворотного характеру. Але обрання методом тику нового вождя не гарантує виходу зі стагнації. Доведено Ющенком.
Кажуть, одного разу в пеклі була нарада, як ще погіршити життя людей. Перемогла ідея впровадити серед них думку, що спішити – нікуди, часу – багато.
В умовах нинішньої політичної ночі ми не маємо права спати, очікуючи нового месію на новому Майдані. Час працює на тих, хто працює. Навіть уночі.
Нам конче потрібні зміни. Світ змінюється, він вже змінився. В умовах закінчення епохи лібералізму, явного формування 5-6 світових цивілізаційних проектів, які борються за природні й інтелектуальні ресурси планети, наша вітчизняна сліпа влада, інвалідна опозиція і пасивне суспільство ризикує не лише темпом, а самою участю в історичному глобальному процесі. Україна просто може з нього випасти. І скаржитися потім буде нікому. Хіба що – Чарльзу Дарвіну.
Що робити?
У нас є дві моделі поведінки. Перша – шлях вихухоля, унікального, ні на що в живому світі не схожого, створіння, якого вчені довго не могли віднести до жодної групи існуючої класифікації. Це – шлях внутрішньої еміграції, духовної робінзонади, ігнорування зовнішніх викликів. Шлях, звичайно, унікальний, але закінчиться дуже неестетично і неперспективно. Через 80 років дискусій вчені визначили вихухоля як «однопрохідного ссавця».
Друга модель – шлях дикобраза. Це шлях боротьби за право бути не таким як всі, відстоювання свого місця в не завжди приязному світі, захисту власної гідності й свободи.
Вибір шляху – доленосний і залежить від бажання та вміння зорганізуватися. Яскравим підтвердженням цього стала нещодавня втеча із столичного зоо-концтабору групи вільнолюбивих дикобразів. Вихухоль, напевне, все ще розраховує на прихід доброго директора, який припинить розкрадання грошей на їжу та обігрів убогих помешкань все ще живих одно- і багато прохідних ссавців.
В нинішньому глибоко індивідуалізованому світі є безліч способів залишитися наодинці, з виключеними мізками перед зомбоящиком серіалів, з віртуальними іграми в мобільному та мережевому рабстві. Але жертви цієї новітньої варваризації не мають жодного шансу на зміну жалюгідних умов існування, а тим більше – права на претензії гідного людини майбутнього.
Щоб стати на шлях свободи і достатку, треба перш за все засвоїти головний пост майданний урок: вихід з радянського тупика цивілізації – не стільки в одноразовому акті зміни влади, як головно в постійних зусиллях по зміні суспільства. Дієве громадянство породжує лідера нації, а не навпаки. Після століть національної і особистої несвободи нам належить відновити звичку людей колективно вирішувати свої проблеми. Ключову роль в цьому процесі мають відіграти (і вже відіграють!) інтелектуали. Які розуміють роль культури як виробництва сенсів спільного життя саме в Україні. У цьому контексті важко переоцінити громадянську публічну діяльність Ліни Костенко і Юрія Андруховича, кардинала Любомира Гузара та Ярослава Грицака, акції «Останньої барикади» Олеся Донія, галицької «Зарваницької ініціативи» і «7 чудес України» Миколи Томенка. Політичні, моральні, духовні орієнтири, які вони відбудовують, є дуже важливими для об’єднання людей. Без такого об’єднання тиха українська ніч не скінчиться. Ми мусимо пройти цей шлях. Це – наше завдання на ніч.
Коли деспотії довели свою соціальну неефективність, древні греки зібралися на агору, щоб разом творити політику. У цих громадських зусиллях вони шукали і знаходили сенс життя більшого, ніж фізично відміряний строк окремої людини. Будівництво величних храмів, написання законів справедливої держави, здобуття геройських військових перемог стали їхніми довговічними сенсами, які набагато пережили їх фізичне життя. Причетність до цього давало (і дає!) самоповагу і задоволення.
Майдан 2004 року був нашою українською агорою, спільним творінням власної історії. Перспектива кращої України – саме в такому шляху дієвого громадянства.
Процес уже йде. Спільні акції чорнобильців і афганців – лише видима частина процесу. Все починається з елементарної групи друзів, сотня яких прийшла під приміщення райвідділку міліції і відбила затриманого за політичну «кричалку» київського футбольного фана.
Знаковий висновок: хочеш мати права – згуртуй 100 однодумців. У Фейсбуці, в робочому колективі, у студентські общазі, у земляцькому товаристві, у релігійній громаді, в об’єднанні власників житла чи землі.
Чим ширше об’єднання, тим більше коло інтересів, ідей, перспектив. Громадське суспільство вже народжується у соціальних мережах. Наступний і дуже важкий етап – його вихід на вулицю в якості альтернативи. Ці, готові воювати за свої права і свободи, дикобрази дадуть і нові форми, і нових авторитетів. Зникнуть самозванні політичні лідери і телевожді. Реальну підтримку отримає не переможець кулуарних політ ігор, а той, хто залучить в команду лідерів громадянського суспільства під виконання визначених ним завдань.
Надто ідеалістично? Нереально? Неймовірно?
Але ж київські дикобрази змогли! І Майдан у нас був! Хоча навіть штаб Ющенка до кінця не вірив Володимиру Філенку і Тарасу Стецьківу, що вибори закінчаться мільйонними акціями протесту, які переростуть в революцію.
«Будь реалістом – вимагай неможливого!» - казали бунтівні студенти в Парижі 1968 року.
«Будь реалістом – здійснити неможливе!» - має стати гаслом української суспільної альтернативи. Це так просто – дзвінок з мобільного або клік комп’ютерною мишкою, щоб з’єднатися з однодумцями – і слон тупої влади стає безсилим. Клік за кліком, дзвінок за дзвінком – цей процес колективних зусиль перейде в нову якість країни. Тієї, яка зародилася в незабутні, найкращі в моєму житті дні й ночі на помаранчевому Майдані.
І все, що я хочу – це дожити до того часу, коли «Слава Україні!» буде знову не слоганом надії чи спротиву, а реальністю, як тоді, у 2004-му.
Юрій Луценко,
Лук’янівське СІЗО
18.11.2011 року
Джерело: "Дзеркало тижня. Україна"
Немає коментарів:
Дописати коментар